Patrīmpus

tekst opracowany przez Nertiksa

Patrīmpus to jeden z najważniejszych pruskich bogów. Jego sferą działania jest utrzymywanie dynamicznej równowagi w przyrodzie. Jego głównym symbolem jest płynąca woda – strumień zachowuje swoją formę pomimo wewnętrznych
zawirowań. Jego ludzka inkarnacja jest przedstawiana w wieńcu z kłosów.

Aktywna hipostaza Autrīmpa. Jego atrybutem jest szybko płynącą woda. Jest opiekunem stad zwierząt, płodności rozdawcą szczęścia – pod tym względem przypomina skandynawskiego Freya. Jest Bogiem powodzenia w walce – może być z tego powodu postrzegany jako pruski Odyn, od skandynawskiego oryginału różni go młody wiek.

Opiekun stad: Jako koń wodny, byk wodny (niebiański) jest tożsamy z księżycem i odpowiada za wzrost stad zwierząt.

Opiekun rolnictwa i hodowli: Poświęcone są mu mleko i zboże. Ogólnie za wzrost roślin odpowiada bogini Kurka, Patrīmpus natomiast za obfitość plonów które żywią ludzi i zwierzęta (sfery te wydają się zachodzić na siebie).

Bóg powodzenia w walce: Dba o równowagę ekosystemu rozdając szczęście i powodzenie w walce i sporze i dlatego sprzyja takim relacjom – opartym na konkurencji i walce. Potrafi wręcz być przychylny zachowaniom aspołecznym – sprawiedliwość krępuje jego swobodę działania. Pod tym względem jest przeciwnikiem Perkūna.

Patrīmpus nie potrafi zmienić losu człowieka, potrafi jedynie zadecydować o jego powodzeniu bądź nie w konkretnej sytuacji.

Bóg płodności, zdrowia i bogactwa: Dba on on wzrost w naturze, o wyżywienie dużej liczby zwierząt na tej samej powierzchni (szatą roślinną opiekuje się Bogini Kurka, choć o Patrīmpie mówi się też jako o opiekunie zbóż). Jest bogiem bogactwa – skandynawska runa fehhu, pruskie pekku. W starym przedchrześcijańskim rozumieniu bogactwo oznacza moc dawania. Jest się na tyle bogatym, ile można dać innym. Patrīmpus jako opiekun bydła definiuje takie bogactwo, które przyrasta samo z siebie – dawane innym powraca zwielokrotnione, a chowane niszczeje. W tej roli objawia się poprzez węża-zaskrońca, symbol sił witalnych, jak również jako Mīniks – Księżyc.

Sfera działania:
* Dba o dynamiczną równowagę, by tworzyć bogaty w biomasę ekosystem z roślinności produkowanej przez Kurka z ognia Saūli
* Jest opiekunem walki pomiędzy zwierzętami i ludźmi. W walce daje powodzenie jednej ze stron tak, by dbać o równowagę. Ludzie składają mu ofiary, aby zapewnić sobie jego przychylność w walce, ale otrzymuje je tylko jeżeli jest to godne z celem Patrīmpus’a – utrzymywania równowagi.
*Jego inkarnacją jest Księżyc. Ludzie proszą Księżyc o szczęście. Jako Księżyc jest małżonkiem Saūli
*Jest opiekunem stad zwierząt. Na tym polu pojawia się jako morski koń lub morski byk – brat Āustra’y.
*Patrīmps wļada relacjami opartymi na konfrontacji, sile, żądzy i podstępie, które są normalne w naturalnych ekosystemach. W jego świątyniach służą mu młode i piękne waidelotines, a ludzie chcący uzyskać od niego powodzenia dają mu swoją ciepłą krew. Dlatego jest w opozycji do Perkūns’a, który włada relacjami opartymi na prawie, kulturze i umowie. Na sztandarze Wīdawuts’a Perkūns patrzy ze złością na śmiejącego się Patrīmpus’a.
*Jedynymi zwierzętami, którymi nie włada Patrīmpus sā zwierzēta społeczne jak pszczoły, ponieważ nie mają one egoizmu, na którym są oparte wszystkie relacje którymi włąda Patrīmpus. Jest on jednakże opiekunem trutni i w ten sposób przeciwnikiem Majūna’y (lt. Aušteja) – również w ludzkiej sferze.

Znaczenie teologiczne:
Patrīmpus powinien być kojarzony z naturalną regulacją opartą na prawach przyrody, nie umowach ludzkich. Jego sferą jest ekologia, ale również automatyka i wszystko związane ze stabilną równowagą dynamiczną i jej projektowaniem. Również może czasami pomagać ludziom, którzy łamią ludzkie reguły, ponieważ równowaga naturalna może być inna niż wynikająca z kultury. Jest on bogiem żądzy i walki.

Synkretyzm:
Pod wpływem chrześcijaństwa Patrīmpus zaczął być łączony z chrześcijańskim Diabłem. Pod tym wpływem zlał się z Pikkuls’em. Znana z bajek „naziemna aktywność Pikkuls’a” była pierwotnie sferą Patrīmpus’a

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: