Dēiws Ukapirmas

opracował: Nertiks

Jeden z dwóch pierwszych Bogów kreatorów świata (obok Autrīmpa). Bóg nieba dziennego, jasności, władca czasu, wszechwiedzący. Bóg pełni i ostateczności. Ojciec Saūli, Perkūnsa. Ze związku ze Zwirinni, matką gwiazd, ma synów Swāikstika i Ausšaūta. Jest dawcą pierwszego porządku i w ten sposób opiekunem istot społecznych ludzi i pszczół. Odpowiednik indyjskiego Mitry.

Austēja: Litwini rozróżniają Boginię Auštēja, która opiekuje się pszczołami i młodymi matkami. Uczy ludzi tkania a pszczoły robienia plastrów. W ten sposób jest dawczynią kultury i może być rozumiana jako córka Dēiwsa przejmująca tę część jego kompetencji.

Relacja z Autrīmpem-Patalem: Jest to relacja wzajemnego uzupełniania się dwóch pierwszych Bogów nieba, Bogów praoceanu. Dēiws jest niebem dziennym, oświetlonym przez Sauli, swoją córkę. Autrīmps jest niebem nocnym. Dēiws ma własność wszechwiedzy, Autrīpms (a szczególnie Patals) ma zdolność uzyskiwania wiedzy na drodze magii i aktywnego działania magicznego. Kapłani związani w Dēiwem wróżą z wosku (wosk jako produkt pszczół posiada jego cechy).

Pergrūbris: Większość pozostałych dawnych kompetencji Dēiwa przejął jego syn Perkūns, ostatnią którą Dēiws ciągle zachował jest coroczny ślub z Zeminną i czynienie jej płodną. W tej roli jego inkarnacją jest Pergrūbris (ślub odbywa się w święto Pergrūbri, 22.IV, następujący znak zodiaku nosi również nazwę Pergrūbris). W tym wcieleniu Dēiws jest młodym mężczyzną poruszającym się na kamiennym koniu. Niektóre interpretacje odbierają mu również tą funkcję i przekazują ją Perkūnsowi

W innych religiach Europy Bogowie tego pokolenia są nieaktywni i przekazali swoje kompetencje synom (np. Kronos → Zeus w mitologii greckiej). To, że Dēiws pozostał bogiem aktywnym jest kolejnym dowodem (obok archaiczności naszych języków), na bałtycką dbałość o zachowanie kultury w dawnym kształcie, nie modyfikowanie jej tam gdzie nie jest to konieczne. Interpretacje, w których Dēiws przekazuje do koņca swoje interpretacje Perkūnsowi, pochodzą już z okresu synkretyzmu chrześcijańskiego.

Inkarnacje: Dēiws pojawia się na świecie jako stary człowiek wymagający pomocy. Osoby, które potraktują go właściwie, wynagradza i w ten sposób dba o utrzymywanie w świecie ludzi wartości, które kiedyś ustanowił.

Przedstawienia: Przedstawieniem antropomorficznym jest albo starzec z długą białą brodą zamieszkujący pałac w niebie, albo młody mężczyzna na kamiennym koniu (jako Pergrūbris).

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: