Autrimpus

opracował: Nertiks

Drugi obok Dēiwsa kreator świata, Bóg ciemnej części nieba (górnego oceanu) i głębin morskich i jeziornych, które pozostają ciemne stale. Jego litewskim imieniem jest Andaj. Mieszka w pałacu na dnie morza i ukazuje się pod postacią dużego węża. Odpowiednik indyjskiego Waruny. Wszechwiedzący, władca magii. Należy do starego pokolenia Bogów, aktywne są jego hipostazy: Patrīmpus i Pikuls.

Zaskroniec: Zaskroniec jest jednocześnie przyjacielem Słońca, stworzeniem wodnym i podziemnym. Jako łączący różne światy jest symbolem wszechwiedzy (porównaj ze zwierzętami Zaratustry u Nietzschego, orzeł i wąż – najdumniejsze i najmądrzejsze zwierzęta na ziemi) – tu wiąże się najbardziej z Autrīmpem. Na zimę węże schodzą pod ziemię, są więc związane ze światem podziemnym (potrafią zejść do podziemia jak Autrīmpus). Wąż wchodzący do ziemi ze względu na swój kształt jest archetypem płodności. Razem daje to również symbolikę sił witalnych w ogóle i zdrowia.

Mit o królowej węży: Patrīmpus pojął za żonę piękną dziewczynę Adli (prus. świerk) którą ujrzał w kąpieli nad wodą i ukazując się jej pod postacią Węża zabrał ją do swojego podwodnego królestwa. Działo się to w czasach przedludzkich, zatem dziewczyna pochodziła prawdopodobnie z rasy gigantów. Po dziewięciu latach jego żona wraz z dziećmi odwiedziła swoją rodzinę, wtedy jej bracia groźbami wyciągnęli od najmłodszej córki zaklęcie przywołujące Króla Węży i go zabili. Po dziewięciu dniach Autrīmpus jako Pikuls przezwyciężył śmierć i zapanował nad królestwem umarłych. Można wręcz powiedzieć, że je ustanowił. Do tej pory istnieje 9 nazw konkretnych dni w litewskich obchodach wielkiego tygodnia i Wielkanocy. Czas ten jest wspomnieniem Autrīmpsa przezwyciężającego śmierć. Widać tu analogię do samoofiary Odyna (również Autrīmpus jako wszechwiedzący był świadom czekającej go śmierci i wyszedł jej na spotkanie).

Mit o powstaniu świata: Pierwotnie istniała tylko powierzchnia pierwszego nieskończonego oceanu, a nawet mniej – powierzchnia i jej dwie strony, o bliźniaczych dopełniających się własnościach i dwaj bogowie upostaciowujący te własności, będący swoimi wzajemnymi odbiciami. Przedstawia się ich w opowieściach jako siedzących w łodzi na powierzchni praoceanu. Aūtrimps (Bóg oceanu dolnego, przedstawiany w micie pod postacią nura – prus. kērka) nurkuje i przynosi pierwszą materię (trochę piasku z dna, czasami dodaje się że dopiero za trzecią próbą). Dēiws (Bóg górnego oceanu) tworzy z niego ziemię – świat zawieszony pomiędzy górnym a dolnym oceanem. Z Bogów tych rodzą się kolejni Bogowie, na ziemi za ich wolą pojawiają się pierwsze rasy przedludzkie i w końcu ludzie. Po stworzeniu świata okazuje się, że materia nie była pusta i bezwolna – miała ona swoje własności które po stworzeniu świata upostaciowały się jako bóstwa Ziemi.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: